Qorporal Quests

The Broad & Narrow Way

Tekenperformance en augmented reality-installatie.

The Broad & Narrow Way is een doorlopend project, bedoeld om zich te ontwikkelen en te worden gepresenteerd in verschillende tentoonstellingen.
Tijdens elke tentoonstelling maak ik live in de ruimte een grootschalige muurtekening.
De titel, geïnspireerd op een calvinistisch motief uit mijn jeugd, roept vragen op over goed en kwaad, zonde, verleiding en de zoektocht naar het “rechte” pad.
De tekening, met houtskool gemaakt, ontstaat spontaan en zonder voorbereidende schetsen: ik begin met punten en lijnen en laat de vormen intuïtief ontstaan. Elke ontwikkeling op de muur is ook voor mijzelf een verrassing – een innerlijke dialoog tussen controle en toeval. Het resulterende werk verweeft persoonlijke herinneringen met symbolische beelden en vormt een visuele meditatie over morele en spirituele tegenstellingen.
In de tekening zijn Augmented Reality (AR)-codes geïntegreerd. Wanneer ze worden gescand, openen zich geanimeerde scènes: het oog van God volgt elke stap die ik zet, terwijl een code op mijn rug afwisselend witte en zwarte vleugels toont. Engelen en demonen nemen me zo symbolisch in bezit terwijl ik via het tekenen de “brede en smalle weg” bewandel. Tijdens de performance verschijnen nieuwe digitale figuren en scènes, waardoor de wereld van de tekening zich verder uitbreidt.
In de tentoonstellingsruimte worden de AR-lagen zichtbaar via een webcam, die op een muur of monitor wordt geprojecteerd. Bezoekers kunnen ze ook rechtstreeks met hun smartphone verkennen. Een tweede scherm toont voortdurend bijgewerkte video-opnamen van de tekensessies, die zich tijdens de tentoonstelling blijven ontwikkelen.
Ook de 3D-figuren in de AR-omgeving evolueren in de loop van de tijd, voortkomend uit de tekeningen zelf.

Het werk werd voor het laatst uitgevoerd tijdens de tentoonstelling In Transition, Galerie VBK Berlin, 4–26 oktober 2025
Zie ook: www.vbk-art.de/intransition/the-broad-narrow-way-maria-korporal/
Volledig performanceprogramma: www.vbk-art.de/intransition

 

Het werk ontstond als onderdeel van het project Qalvinist Qosmos; een eerdere versie van deze performance werd eerder dit jaar getoond in de INSELGALERIE Berlin.

 

Qalvinist Qosmos. As the Deer Pants

Dit is een korte trailer. De volledige video duurt 7 minuten en 21 seconden en wordt vertoond op festivals of op aanvraag.

Een gevleugelde figuur—ikzelf—loopt over het smalle pad onder een uitgestrekte, donkere hemel. Het alziende Oog van God waakt boven mij, terwijl surrealistische, handgetekende animaties in de kosmische ruimte verschijnen en evolueren. Dit autobiografische videowerk combineert echte opnames met geanimeerde sequenties en verkent de blijvende invloed van mijn calvinistische opvoeding. Een klein meisje—mijn jongere zelf—huppelt naast mij en zingt plechtige psalmen, opgenomen door mijn grootvader toen ik nog maar twee jaar oud was. Terwijl ze zingt, verschijnen de handgeschreven woorden van de psalm boven haar hoofd—om vervolgens te transformeren in veranderlijke symbolen van geloof, arbeid en existentiële reflectie. De strikte bevelen Mens, werk! lossen op in Denk! en ontvouwen zich tot een vloeiend, steeds veranderend universum.
Terwijl het pad zich buigt in een vervormde wereld, verschijnt een hert, dorstig naar God, zoals beschreven in Psalm 42. Maar de cyclus blijft intact: ik loop door, het kind zingt, het Oog waakt. Qalvinist Qosmos is geen terugkeer naar geloof, maar een meditatie over de echo’s ervan—een digitaal-analoge verkenning van doctrine, controle en de onbewuste indrukken van vroege religieuze conditionering.
De bijzondere “Q”-spelling in de titel verbindt dit werk met mijn serie Qorporal Quests, waarin ik de uitdagingen van de digitale wereld in tijden van crisis onderzoek, door analoge en digitale technieken te combineren en zo tot reflectie aan te zetten.

De video is ook beschikbaar als een immersieve 360° VR-ervaring, te bekijken met een headset.
Neem contact met mij op voor meer informatie of een preview.

De video maakt deel uit van het project Qalvinist Qosmos.

titel: Qalvinist Qosmos. As the Deer Pants
techniek: Experimentele video, 360° reframed, digitale en analoge animatie
tijdsduur: 7’21”
jaar: 2025
geluidsopnamen: Opnamen van de kunstenares als tweejarig kind bij het zingen van psalmen 81:1 en 42:1, gemaakt door haar grootvader en gedigitaliseerd door haar broer Jurgen Korporaal
achtergrondgeluid: Solfeggio-417-518-Peace.mp3 van the_very_Real_Horst, freesound.org/s/206001 – License: Attribution 4.0
overige sound, projectconcept en alle art work: Maria Korporal

© Maria Korporal 2025

Tentoonstellingen en presentaties:
• 6-16 november 2025: Terni Film Festival 2025 “Il Mondo Nuovo – Si vis Pacem para Pacem”, Cinema Politeama, Terni, Italië.
• 6-19 september 2025: rem (Rapid Eye Movement), Galeria Sztuki Rozruch, Poznań, Polen.
• 24 augustus – 28 september 2025: Weites Feld, Kulturmühle Perwenitz.
• 11 april – 11 mei 2025: UPDATE 25, Galerie VBK Berlin.
• 23 januari – 8 maart 2025: MeeresStern, INSELGALERIE Berlin.

Qalvinist Qosmos

In mijn werkserie Qorporal Quests onderzoek ik de wereldwijde digitale ontwikkeling in crisistijden door analoge en digitale technieken te combineren – van houtskooltekeningen en flipboeken tot virtual reality, augmented reality en kunstmatige intelligentie – en zet ik aan tot reflectie. Na werken over wetenschap, klimaatverandering en kunstmatige intelligentie richt ik me in dit werk, Qalvinist Qosmos, op religie.

Hoewel ik sinds mijn twaalfde atheïst ben, groeide ik in Nederland op in een calvinistisch gezin. In mijn project Qalvinist Qosmos verwerk ik deze vormende ervaringen. Het combineert persoonlijke herinneringen met een artistieke reflectie op de hedendaagse rol van het calvinisme, waarin begrippen als zonde, de duivel en het verlangen naar God het leven vormgeven.

Een centraal werk is de grootschalige muurtekening The Broad & Narrow Way, die ik live tijdens tentoonstellingen maak. Geïnspireerd door het gelijknamige calvinistische beeld voeg ik QR-codes toe aan de tekening, die bij het scannen geanimeerde augmented reality-scenes oproepen. Deze worden op een andere wand geprojecteerd en verschijnen tegelijkertijd op de smartphones van de bezoekers. Een terugkerend symbool is het oog van God, dat – net als in mijn jeugd – elke stap van mij bewaakt. Een speciale code op mijn rug laat tijdens het tekenen afwisselend witte en zwarte vleugels verschijnen, zodat engelen en duivels symbolisch bezit van mij nemen wanneer ik de “brede of smalle weg” betreed.

Daarnaast maakt ook de 360° VR-video Qalvinist Qosmos. As the Deer Pants deel uit van het project. Daarin loop ik, gevleugeld, het smalle pad af, terwijl getekende animaties mijn weg kruisen. Naast mij huppelt een klein meisje – mijn jongere zelf – dat plechtige psalmen zingt die mijn grootvader opnam toen ik nog maar twee jaar oud was. > Aan de video is een eigen pagina gewijd – met trailer en verdere informatie.

 

Tentoonstellingen en presentaties:
• 4-26 oktober 2025: In Transition, Galerie VBK Berlin. Tekenperformance met augmented reality The Broad & Narrow Way
• 6-19 september 2025: rem (Rapid Eye Movement), Galeria Sztuki Rozruch, Poznań, Polen. Video en virtual reality Qalvinist Qosmos. As the Deer Pants
• 24 augustus – 28 september 2025: Weites Feld, Kulturmühle Perwenitz. Video en virtual reality Qalvinist Qosmos. As the Deer Pants
• 11 april – 11 mei 2025: UPDATE 25, Galerie VBK Berlin. Video Qalvinist Qosmos. As the Deer Pants
• 23 januari – 8 maart 2025: MeeresStern, INSELGALERIE Berlin.

Italia Media Art Festival

Maria Korporal was guest artist bij de eerste editie van het Italia Media Art Festival, dat plaatsvond van 25 tot 27 oktober als onderdeel van de Rome Art Week, in de Gazometro van Rome tijdens de Maker Faire. Ze presenteerde haar video-installatie met augmented reality QLIMATE QRONOBOT – AI and the Future of Our Planet.

25-27 oktober 2024 in Rome
Openingstijden: 10.00 tot 19.00 uur.
Locatie: Gazometro in Rome
Adres: Via del Commercio 9

Officiële website: https://www.italiamediaartfestival.it

Klik hier om het persbericht te downloaden (docx, italiaans)

Qlimate Qronobot

AI and the Future of Our Planet

Het werk is een installatie met een augmented reality object en videoprojecties.

De Qlimate Qronobot is een robotachtig object dat bestaat uit kubussen, waarbij elke zijde is bedrukt met scanbare zwart-witcodes. Deze codes activeren verschillende augmented reality (AR)-scènes, met een geanimeerd, kleurrijk samenspel van analoge krijttekeningen, door AI gegenereerde vormen en teksten, en kleinere virtuele kubussen die deelnemen aan een complex balspel. Met dit werk onderzoek ik hoe AI een rol zou kunnen spelen in het aanpakken van klimaatverandering – vandaar de naam Qlimate Qronobot, waarbij “qrono” een tijdgerelateerde dimensie aan de robot toevoegt.
Ik vroeg een online AI: “Stel je voor dat je de Qlimate Qronobot bent en ik vraag je wat je kunt doen om de klimaatcrisis te bestrijden en onze planeet te redden. Wat zou je antwoorden?” De AI gaf verschillende antwoorden, die ik heb verwerkt in de AR-scènes. Deze antwoorden zijn alleen toegankelijk via technologie, wat benadrukt dat AI en andere digitale vooruitgangen fundamenteel afhankelijk zijn van energiebronnen. Dit legt de inherente tegenstelling bloot: hoewel AI potentieel biedt, is het gebruik ervan nauw verbonden met energieverbruik.

In de installatie wordt de Qlimate Qronobot verlicht door een videoprojectie van een dystopisch 360°-landschap, dat zowel het object als de muur erachter bedekt. Een aan het plafond gemonteerde webcam registreert de ronddraaiende Qronobot en zijn codes, die vervolgens door een vooraf geconfigureerde computer worden verwerkt om de augmented reality-scènes te activeren. De computer is verbonden met een projector die de AR-scènes op een aparte muur weergeeft. De grijstinten van het 360-graden landschap worden omgezet in regenboogkleuren.

Gasten kunnen de robot ook scannen met hun smartphones en erin kijken – de augmented reality is zowel op de mobiele telefoons van de bezoekers als op de projectie in de aangrenzende ruimte te zien. Op deze manier worden mensen onderdeel van de augmented reality-projectie.

Maria Korporal stelt haar Qlimate Qronobot voor

Maria Korporal stelt haar Qlimate Qronobot voor (klik op de afbeelding om de video te openen)

De installatie in de tentoonstelling

De installatie in de tentoonstelling in GG3 Group Global 3000 (klik op de afbeelding om de video te openen)

“Qlimate Qronobot” is onderdeel van het project Qorporal Quests: een reeks multimedia-installaties waarin ik de wereldwijde digitale ontwikkeling in tijden van oorlog en klimaatverandering ter discussie stel. Oplossingen worden gegeven door een samenspel van analoge en digitale technologie.

Tentoonstellingen en presentaties:
• 12-31 maart 2025: Rencontres Internationales Traverse 2025, Toulouse, Frankrijk.
• 25-27 oktober 2024: Italia Media Art Festival, als onderdeel van de Rome Art Week op de Maker Faire, Gazometro van Rome.
• 19 juli – 16 augustus 2024: Qlimate Qronobot. AI and the Future of our Planet. Solo tentoonstelling van Maria Korporal in GG3 / Group Global 3000, Berlijn. In deze tentoonstelling toont de kunstenares ook haar video’s Passing By, Give us back our shadows, Breathing Bags, Wandel en The Wishing Table.

Tekst door Simone Dompeyre, art director van Traverse Vidéo, in de catalogus van de Rencontres Internationales Traverse 2025:

 

 

A quick walk in the exhibition in GG3 Group Global 3000 
(click on the image to open the video)

Enkele indrukken van de tentoonstelling tijdens het Italia Media Art Festival:

Qat Qube

QAT QUBE
Is Schrödinger’s kat dood of levend?

Een augmented reality-project tussen analoog en digitaal
door Maria Korporal

Hoe zouden we de digitale tekens interpreteren als we opgesloten zaten in een bunker zonder elektriciteit en internet? Deze paradox is de centrale vraag van mijn vorige project Qorporal Qodes, dat een virtual reality ruimte combineert met analoge flipbook animaties. Met deze nieuwe installatie Qat Qube zet ik het werken en onderzoeken van dit thema voort, ditmaal met behulp van augmented reality.

In het midden van de installatie hangt een kubus, die kijkers uitnodigt om zijn geheimen te ontdekken. Elk van de zijden van de kubus is bedrukt met een code die gescand kan worden met een smartphone, waardoor een breed scala aan geanimeerde houtskooltekeningen tevoorschijn komt die de kubus tot leven brengen. Terwijl kijkers het interieur van de kubus verkennen, betreden ze een wereld van verrassing en onzekerheid, terwijl Schrödinger’s kat tussen leven en dood balanceert.

Geïnspireerd door Schrödingers beroemde gedachte-experiment*, stelt de Qat Qube kijkers in staat om in de doos te kijken waarin de kat verblijft. Wat ze echter zien, wordt bepaald door een willekeurig principe, waardoor onzekerheid centraal blijft staan in de ervaring. Om de combinatie van meerdere denkbare toestanden te verkennen, kunnen kijkers op een knop met de tekst “reload for other quantum qats” drukken, die de augmented reality-weergave herlaadt met verschillende animaties en andere mogelijke realiteiten onthult.

Qat Qube omvat ook twee flipboeken die een analoge manier bieden om augmented reality te ervaren. Elk flipboek bevat een animatie die bekeken kan worden door door de pagina’s te bladeren en door een QR-code te scannen die op de achterkant van het boek is afgedrukt. De animaties, gebaseerd op houtskooltekeningen, tonen zowel een dode als een levende kat en omvatten de dualiteit die aan de kern van de Qat Qube-ervaring ligt.

Titel: QAT QUBE – Is Schrödinger’s kat dood of levend?
Techniek: AR-installatie bestaande uit een kartonnen kubus van 20x20x20 cm met gedrukte codes, en twee flipboeken van 15×21 cm.
© Maria Korporal 2023

Tentoonstellingen:
• 12-31 maart 2025: Rencontres Internationales Traverse 2025, Toulouse, Frankrijk.
• 14-29 maart 2024: Rencontres Internationales Traverse 2024, Toulouse, Frankrijk.
• 24 november 2023 – 12 januari 2024: Digitales Chaos, Moderne Erhabenheit, Green Hill Gallery – Kulturschöpfer e.V., Berlijn.
• 12-14 oktober 2023: Videomedeja 27th International New Media Art Festival, KS Svilara, Novi Sad, Serbia.
• 6-29 oktober 2023: IRRITATION: een maximale esthetische verwarring, Galerie VBK Berlin.
• 3 juni – 16 juli 2023: Irritation – The Art of Getting Lost, Vebikus Kunsthalle Schaffhausen, Zwitserland.

Klik hier voor de catalogus van Rencontres Internationales Traverse 2024, met een tekst over Qat Qube door Simone Dompeyre.

Screenshots van de tekst:

QAT QUBE in de tentoonstelling “Rencontres Internationales Traverse”:

 

QAT QUBE in de tentoonstelling “Digitales Chaos, Moderne Erhabenheit”:

 

QAT QUBE in de tentoonstelling “IRRITATION – een maximale esthetische verwarring”:

 

QAT QUBE in de tentoonstelling “Irritation – The Art of Getting Lost”:

 

* Het gedachte-experiment van Schrödingers kat stelt zich een kat en een onstabiel atoom voor in een doos. Als het atoom vervalt, wordt een vergifgas vrijgegeven en sterft de kat. Het experiment toont aan dat de kat tegelijkertijd zowel levend als dood is totdat iemand de doos opent om te observeren wat er gebeurd is. Dit komt doordat een systeem, wanneer het zich in twee verschillende toestanden kan bevinden, ook in een combinatie van beide toestanden kan zijn. Het experiment benadrukt het idee dat tot er een waarneming wordt gedaan, een kwantumsysteem kan bestaan ​​in een combinatie van meerdere mogelijke toestanden, die paradoxaal kunnen lijken en indruisen tegen onze klassieke intuïtie.

Questioning Qats

Dit is de trailer/presentatie van de 360° VR-film en installatie “QUESTIONING QATS – Ceci n’est pas un chat” door Maria Korporal.

“Ceci n’est pas un chat” (Dit is geen kat) – met deze eigentijdse parodie op de bekende uitspraak van surrealistisch schilder René Magritte, verkent Maria Korporal de identiteit van AI-chatbots en speelt met de veranderende betekenissen van het woord “chat” in het Frans en Engels. Is een chat een kat?

Op een houten laptop met krijtborden vindt door middel van krijtanimatie een onderhoudende dialoog plaats, waarin de kunstenares afwisselend vragen stelt in het Frans en Engels om een chatbot uit te lokken, een verklaring over zijn identiteit te geven. De conclusie: “Een onwerkelijke kat in een virtuele chat” is betekenisvol voor de scène van de virtual reality film – een surreëel 360° landschap met ondefinieerbare objecten en structuren, en opvallend grote katten, allemaal in een hoekige low-poly stijl. De kunstenares genereerde dit landschap met kunstmatige intelligentie en intervenieerde vervolgens met menselijke elementen, variërend van analoog tot digitaal.

Naast de eerder genoemde geanimeerde houten laptop is er een roterende sferische kop van een retro-elektrische typemachine, die letters over de grond verspreidt en af en toe concepten vormt. Talloze geanimeerde pasteltekeningen met tekens en symbolen zijn als bewegende graffiti over de structuren in het landschap verspreid. Een roterende bol – of is het een zwart gat? – onthult een wervelwind van tekens en teksten, die soms een kortsluiting ondergaan.

Een belangrijk element wordt gevormd door de dialogen tussen de chat-katten, die als lopende tekst op enkele muren verschijnen. De kunstenares opende ChatGPT in twee verschillende browservensters en kopieerde de vragen en antwoorden van de ene chatbot naar de andere en vice versa. Op deze manier praten twee chatbots met elkaar. Het resultaat is verbluffend: dialogen over favoriete boeken, interesses en wensen komen naar voren zonder menselijke tussenkomst. Dit doet ons afvragen: hebben chatbots echt een zelfstandige identiteit?

De virtual reality film “Questioning Qats – Ceci n’est pas un chat” kan worden gezien met elke VR-headset of op een computerscherm met een muis.

De film kan onafhankelijk worden gepresenteerd of als onderdeel van een installatie, waarbij de houten laptop in materiële vorm is inbegrepen. Een code op de laptop kan worden gescand om toegang te krijgen tot een 3D-geanimeerde chat-kat in augmented reality.

De soundtrack van het werk is gecomponeerd met de elektromagnetische emissies van routers, switches en ventilatoren in een serverruimte, gevonden in het public domain, onderbroken door kattengeluiden die door de kunstenares zijn gegenereerd op een kleine miauwende synthesizer.

“Questioning Qats – Ceci n’est pas un chat” is onderdeel van het project Qorporal Quests: een reeks multimedia-installaties waarin Maria Korporal de wereldwijde digitale ontwikkeling in tijden van oorlog en klimaatverandering ter discussie stelt. Oplossingen worden gegeven door een samenspel van analoge en digitale technologie.

Tentoonstellingen en presentaties:
• 2-7 december 2024: Field of View, Texas A&M University, College Station, TX, USA.
• 10-15 september 2024: #NarrarElFuturo: X Festival de Cine & Nuevos Medios, Bogotá, Colombia.
• 23 februari – 10 maart 2024: Wahrheit Wirklichkeit Realität, Galerie VBK Berlin.

Concept, beeldmateriaal, camera, tekeningen, animatie, editing, geluid, AR-programmering © Maria Korporal, 2024

Het blanco model voor de 3D kat in het AR onderdeel is van Brenna Souza – sironai en is gedownload van Thingiverse onder licentie CC BY-NC: https://www.thingiverse.com/thing:2574178/makes

An Unreal Cat in a Virtual Chat

“Ceci n’est pas un chat” (Dit is geen kat) – met deze eigentijdse parodie op de bekende uitspraak van surrealistisch schilder René Magritte, verkent Maria Korporal de identiteit van AI-chatbots en speelt met de veranderende betekenissen van het woord “chat” in het Frans en Engels. Is een chat een kat?
Op een houten laptop met krijtborden vindt door middel van krijtanimatie een onderhoudende dialoog plaats, waarin de kunstenares afwisselend vragen stelt in het Frans en Engels om een chatbot uit te lokken, een verklaring over zijn identiteit te geven. De conclusie: “Een onwerkelijke kat in een virtuele chat” klinkt als een compromis, maar doet ook nadenken over de mate waarin kunstmatige intelligentie gebaseerd is op waarheid.
De houten laptop bestaat in materiële vorm en kan ook in tentoonstellingen als object worden gepresenteerd. Een code op de laptop kan worden gescand om toegang te krijgen tot een 3D-geanimeerde chat-kat in augmented reality.
De soundtrack van het werk is gecomponeerd met de elektromagnetische emissies van routers, switches en ventilatoren in een serverruimte, gevonden in het public domain, onderbroken door kattengeluiden die door de kunstenares zijn gegenereerd op een kleine miauwende synthesizer.

“An unreal cat in a virtual chat” wordt ook gepresenterd als deel van de installatie / VR video Questioning Qats – Ceci n’est pas un chat, dat bij het project Qorporal Quests hoort: een reeks multimedia-installaties waarin Maria Korporal de wereldwijde digitale ontwikkeling in tijden van oorlog en klimaatverandering ter discussie stelt. Oplossingen worden gegeven door een samenspel van analoge en digitale technologie.

titel: An Unreal Cat in a Virtual Chat
techniek: Experimentele video en animatie
tijdsduur: 3’38”
jaar: 2024
concept, camera, tekening, animatie, geluid, effecten en montage: Maria Korporal

© Maria Korporal 2024

Screenings en presentaties:
• vanaf 14 mei 2025: Bologna in Lettere 2025 – Internationale online videokunst- en videopoëzietentoonstelling.
• 23 februari – 10 maart 2024: Wahrheit Wirklichkeit Realität, Galerie VBK Berlin.

Blijf in contact om op de hoogte te blijven van voorstellingen!

Wahrheit – Wirklichkeit – Realität

Tentoonstelling in Galerie Verein Berliner Künstler
Schöneberger Ufer 57, 10785 Berlijn

23 februari – 10 maart 2024

Kunstenaars: Steffen Blunk, Christoph Damm, Christian Ebel, Kim Dotty Hachmann, Andreas Helfer, Karsten Kelsch, Maria Korporal, Jonathan Meese, Katrin Salentin, Anna Staffel, Dietmar Spiller, Ila Wingen

Opening: Vrijdag 23.02.2024, 19 uur
Inleiding: Ila Wingen, 19:30 uur
Performance: Anna Staffel
Muziek: Andreas Helfer (trompet) en Peter Lindenberg (drums)

Artist talk: 3 maart 2024, vanaf 16 uur
met een improvisatie door: Dietmar Spiller (woorden) en Stephan Groß (gitaar)

Finissage: 10 maart 2024, 16-18 uur

Concept en samenstelling: Christoph Damm.

Er verschijnt een catalogus bij de tentoonstelling.

• Download de uitnodiging in pdf

In deze tentoonstelling presenteert Maria Korporal haar nieuwe multimediale VR-AR installatie QUESTIONING QATS – Ceci n’est pas un chat.