Michael J Stewart

Song of the Open Road

Das Video oben ist ein kurzer Trailer. Das vollständige Video „Song of the Open Road“ dauert 8:38 und wird bei Vorführungen und Ausstellungen oder auf Anfrage gezeigt.

Song of the Open Road ist inspiriert von Walt Whitmans gleichnamigem Gedicht. Eine geflügelte Figur – die Künstlerin selbst – wandert über einen winzigen Planeten, während Textfragmente von Whitmans Versen auf dem Boden erscheinen und durch den Himmel treiben.
Aus Kohleanimationen entwickeln sich allmählich Transformationen: Linien beginnen sich zu bewegen, verdichten sich zu Planeten, lösen sich wieder auf in Gesichter, hybride Wesen und Spiralen miteinander verbundener Figuren. Durch den Einsatz von 2D- und 3D-Digitaltechniken sowie 360°-Video entfaltet sich ein fortwährender Wandel, der sowohl die Sehnsucht nach Freiheit als auch die Erfahrung von Einschränkungen widerspiegelt.
Diese stetigen Metamorphosen spiegeln die Erfahrung unserer Zeit: Bedrohungen und Krisen, die in scheinbar gesicherte Horizonte eindringen, aber auch unerwartete Momente von Schönheit, Hoffnung und Solidarität. Der Himmel erscheint dabei nicht nur als Raum von Weite und Transzendenz, sondern auch als Projektionsfläche für unsere Ängste, Sehnsüchte und das menschliche Bedürfnis nach Gemeinschaft. So entsteht eine Vision von Solidarität und Zusammenhalt – ein geteiltes Weitergehen auf dem offenen Weg des Lebens.

Titel: Song of the Open Road
Technik: Experimentelles Video, 360° Video, animierte Kohlezeichnung, Digitalanimation 2D und 3D
Länge: 8’38“
Jahr: 2025
Poesie: Auszüge aus „Song of the Open Road“ von Walt Whitman (leicht adaptiert)
Musik: “Beyond Time and Space – 1. The Outer Self (Star Child)” von Michael J. Stewart
Konzept, Kamera, Darsteller, Zeichnungen, Animation, Effekte: Maria Korporal

© Maria Korporal 2025

Ausstellungen und Vorführungen:
• 7.-28. November 2025: Skromność (Humility), Galeria Sztuki Rozruch / Jeżyckie Centrum Kultury, Poznań, Polen.
• 14.-15. Oktober 2025: Polygon Picknick | Screening der Medienwerkstatt 2025, Medienlabor / ehemals Kesselhaus der Medienwerkstatt, Berlin.

 

Third Eye Flying

In this video, the artist acts with what she calls her “third eye”: a small video camera attached to her forehead. On the runway of the historical airport Tempelhof in Berlin she takes off and flies into outer space. We see what she sees through her third eye, as she reaches the area of which Man Ray spoke about in his “Pepys Diary” (1959): “Somewhere in outer space the images of the entire history of mankind travel on the airwaves”.

The video was screened in many festivals and exhibitions.
Recent screenings:
• 25. August – 29. September 2019: Over the Real – The Selection, X Biennale d’Arte di Soncino, DAV – Dipartimento di Arti Visive di Soresina.
• 28.-29. September 2019: Video-Programm „Interrupted“ auf dem New Mills Festival, High Peak, Derbyshire, UK.
• 23. Oktober 2019: CONNECT 2019, International Video Arts Festival, kuratiert von Dee Hood, University of Tampa, 401 West Kennedy BLVD, USA.
• 22. November 2019: CONNECT 2019, International Video Arts Festival, kuratiert von Dee Hood, In Absentia Digital Pavilion – Cineporto Foggia, Italien.

title: Third Eye Flying
technique: Experimental video and animation
length: 4’54“
year: 2014
music: “The Geometry of Time” by Michael J. Stewart
camera: Maria Korporal, Astrid Astra Indricane
all other art work, concept, acting, effects and montage: Maria Korporal

Dotswaves TV

In DW TV | EP 1.4, the new episode of Dotswaves TV: Maria Korporal’s video „Third Eye Flying“ and a special interview about the video, by Maria to Felix on the Tempelhofer Feld in Berlin.

Dotswaves TV is a UK series showcasing international digital hybrid, multi-genre, noise, performance and AV artists.
DW TV’s 1.4  features UK Power electronics pioneers Consumer Electronics and  Manchester experimental pioneer Eric Random.
Joining EP 1.4 is Yusuke Fuyama (Tokyo), Valerie Renay (Berlin), Anna Biani (Los Angeles), How I Quit Crack (Texas), John Karabelas (Greece), Oddscene  (London), Kevin Eskew.   EP 1.1, 1.2 and 1.3 artists‘ Embryoroom (New York), Wolf Party (US), Sean Derrick Cooper Marquart (Germany), Maria Korporal (Germany), Cecelia Chapman (US) and DATACODE.

See website for all detailed information: www.dotswaves.com

The Pelican of the Wilderness

Die Wurzeln eines Baumes werden durch das Blut eines Pelikans genährt, der sich in die eigene Brust beißt – ein Akt der Aufopferung, um andere Leben zu retten. Der Baum stirbt und wird immer wieder neu geboren.
Das Bild des Pelikans, der sich in die Brust beißt, hat in der Antike und im Christentum eine große allegorische Bedeutung und steht in der Regel für die väterliche oder mütterliche Liebe, den Akt der Selbstaufopferung, um die eigenen Kinder zu retten. In der alchemistischen Ikonografie ist das Bild des Pelikans eine Metapher für das selbstlose Streben nach Aufstieg zur Läuterung, für absolute Großzügigkeit.
Der Titel „The pelican of the wilderness“ bezieht sich auf ein Zitat aus der Bibel: „Ich bin wie ein Pelikan in der Wüste …” (Psalm 101,7). Das Zitat findet sich auch in dem Buch „Annelies Marie Frank”, aus dem das Gedicht „Nocturnal skeletons” von Mario Maroccolo, dem Vater der Schriftstellerin Nina Maroccolo, stammt, die den Text in der Schlussszene des Videos vorliest.
Das Video wurde am 16. Mai 2015 auf dem Festival „Bologna in lettere„in einer erweiterten Fassung mit einer Performance von Nina Maroccolo und Maria Korporal präsentiert und auf mehreren Festivals gezeigt, darunter Les Instants Vidéo (Marseille).

Kürzlich wurde das Werk als Finalist für das CinePoems Cyprus Festival ausgewählt, das vom Poetry MOVES International Festival in Nikosia vom 4. bis 24.10.2025 organisiert wird.
Die Vorführung findet am 16. Oktober 2025 im ARTos House in Nikosia, Zypern, statt.

 

Slideshow of the performance:

 

Still images from the video:

 

title: The Pelican of the Wilderness
technique: Experimental video and animation
length: 7’06“
year: 2015
poem: „Scheletri nottambuli“ by Mario Maroccolo, from the book “Annelies Marie Frank” by Nina Maroccolo, published by Edizioni Empirìa, Rome, Italy
English translation of the poem: “Nocturnal skeletons” by Emiliano Pietrini
voice: Nina Maroccolo
music: “Memoria II” (excerpt) and “Elegy” by Michael J. Stewart
sound mix: Emiliano Pietrini
video concept, camera, animation, effects and montage: Maria Korporal

WOR(L)DS WITHOUT END

“Wor(l)ds without end” originates from a very special relationship between two women who never met, but have been connected since ever. They invented several ways to communicate through networks, and they managed to cancel the (physical) distance by means of words, images, colors, sounds. In this way, they created a bridge which allows them to meet, to dialogue, to share emotions, thoughts and sensations.
A bridge generating a constellation in which stars are born and re-born, are moving and are being transformed into a journey, without departure or arrival… the place is always Here, the time is always Now.
The constellation dancing on the background of the two videos has been composed of words taken from a text by Jiddu Krishnamurti on “Love”; the text is moving constantly in a fluid and light way, sometimes readable, sometimes completely fragmented.
Against this background spheres are moving; they are stars, giving birth to poetic verses which transform and generate other stars; there is a continuous dialogue between words and images, colors and sounds. Sometimes the hands of the protagonists appear, interacting between themselves and with the forms.

title: WOR(L)DS WITHOUT END – interstellar dialogues
technique: Experimental video and animation
length: 11’00“ in loop
year: 2011
video and animation: Maria Korporal
texts: Mariacristina Ferrari
music: Michael J Stewart

Ars Amandi

The theme of Ars Amandi is Love in mythology, not only in antiquity but also in the 20th century: the myths of cinema. The title recalls the famous book by Ovid, and we see also many references to the Metamorphoses.
Ars Amandi consists in two parts: 1. a series of 15 images, lambda prints, composed with several digitally elaborated photographic elements, and 2. a video made by means of digital animation. The soundtrack of the video is The Art of Seduction, a work by the British composer Michael Stewart. The video and the images show a series of metamorphoses from stones to sculptures, alternated by classic movie sequences. Body fragments, but in particular Faces: sculpted and cinematographic heads that move to each other, join and separate in an infinite game.

title: Ars Amandi
1. The video
medium:
Digital animation with sound
length: 4’11“
2. The images
medium: Digital images, lambda prints
size: variable
anno: 2009
video and images © Maria Korporal
music © Michael J. Stewart